ANBI status

Anbi status

Op 28 januari 2021 heeft Stichting Second Time met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 de ANBI status gekregen.

U kunt hier de financiële verantwoording over 2021 downloaden.

 

Beleidsplan Stichting Second time ten behoeve  van de ANBI status

 

 

Lengte en geldigheidsduur

 

Het beleid van de Stichting Second Time er voor de komende 2 jaar op gericht om meer bekendheid te krijgen en de doelgroep (die binnenkomt via een doorverwijzing van diverse officiële instanties) te bewegen om gebruik te maken van de vele mogelijkheden die we als Stichting te bieden hebben.  Het is vooral de beleving van het winkelen dat we mee willen geven voor mensen die wegens gebrek aan financiële middelen dat anders niet zouden kunnen doen. En dan gaat om kleding en inrichting van de woning, voor elke ruimte in de woning kunnen we doorgaans hulp bieden.

Het is dan ook zorg dat we zorgen dat er een goed aanbod blijft komen, maar daarvoor is het netwerk al heel goed op orde en zijn er genoeg professionals die ons weten te vinden. Het moet ook weer goed terecht komen, alles kan een Second time kunnen krijgen!

 

Visie en missie

 

Het idee dat er iets al een keer gebruikt is wil niet zeggen dat het inferieure kwaliteit hoeft te zijn als dat het geheel nieuw is; genoeg kleding en goederen die we hebben zijn in een zo’n goede staat dat je niet zou denken dat het hier gaat om een second time idee. Er wordt dan ook een goede selectie gemaakt van wat we als aanbod aannemen. De mensen moeten het gevoel hebben dat het bijna Sinterklaas is zou je soms kunnen zeggen.
Er wordt veel gewerkt met vrijwilligers die ook hier weer een dag invulling hebben en zien dat ze er wel degelijk toe doen; het is een sociaal ontmoetingspunt geworden; al is het maar voor een kopje koffie, je kan je verhaal doen, er is begrip voor elkaar en de vrijwilligers ondervinden ook steun aan elkaar; het lijkt wel een soort familie te worden. Hetgeen zij uitstralen komt ook terecht bij de doelgroep die het doorgaans niet makkelijk heeft en hier het gevoel heeft dat zij er ook toedoen!

We zijn er voor iedereen die het nodig heeft.

 

Op langere termijn zou het geweldig zijn als we nog een locatie zouden kunnen openen, maar voor nu is er al genoeg te bereiken in de regio Maastricht.

 

 

Ambities

 

Het is de komende jaren de ambitie om genoeg geld te werven om aan de lopende financiële verplichtingen te kunnen blijven voldoen (huur van de winkel; nu € 750 per maand, en de huur van de loods (waar de opslag ligt en waar dagelijks de vrijwilligers bij elkaar komen als dat nodig is, huur € 2.000 per maand) en de verder vaste lasten. Als er een ANBI status wordt verkregen kan het voor de financieel beter gesitueerde onder ons ook interessanter worden om donaties te doen. We kunnen nu met trots vertellen dat we door een tender te mogen schrijven in 2018 een subsidie van de gemeente hebben mogen ontvangen van € 80.000; het idee wat we doen werd daar met veel enthousiasme beloond. En dat willen we graag continueren; het gaat steeds beter met het verkrijgen van goed aanbod en nu willen we nog meer mensen kennis laten krijgen van de Stichting Second Time. We zijn dan ook van mening dat we juist nu in de tijd waarin we leven in 2020 een groter verschil kunnen maken ten opzichte van andere instellingen: wij geven de mensen een beleving en geven gratis de kleding en de meubels aan diegene die het nodig hebben.  We kunnen ons logo van Stichting Second Time nog meer gaan uitdragen.

 

 

Sterkten en zwakten

 

Maastricht heeft geen officiële kledingbank. Met onze “winkel” willen we in die behoefte voorzien, namelijk gratis kleding voor mensen met een doorverwijzing.  Iedereen is van harte welkom. Zonder bijdrage wordt een kleine vergoeding gevraagd voor de aangeboden spullen.  Bij veel instellingen moeten er toch wel betaald worden voor de 2de hands kleding en meubelen, maar Stichting Second Time heef totaal geen winstoogmerk; alle vrijwilligers en bestuur doen de werkzaamheden totaal onbezoldigd.  Er is geen strijkstok te vinden.

De grote kracht zit ook in de beleving van het winkelen.

Alles ligt nu geografisch ook helemaal top: de winkel – loods – kantoor voorzitter van de Stichting Second Time liggen in een straal van 500 meter. Het is de grote wens om ook voor de logistiek dit te kunnen blijven continueren.

 

De mindere sterke kant van de Stichting Second Time is in 2 woorden samen te vatten: financiële middelen. De toegekende subsidie is genoeg volledig gebruikt; door zuinigheid en weloverwogen keuzes te maken is er langer mee gedaan dan voorzien, maar voor de continuïteit zijn we nu echt wel aangewezen op nieuw geld en zullen we ons breder moeten gaan oriënteren voor het werven hiervan.

 

Het kan een zwakte worden als we geografisch niet meer op deze locaties kunnen blijven zitten, nu kan er op alle fronten snel geschakeld worden.

 

 

Strategische doelstelling

 

Een wervingsactie voor het meer binnenhalen van donateurs is zonder meer een doelstelling waarmee de Stichting Second Time wel of niet door kan gaan. De ingeslagen weg wel door willen gaan; aan de motivatie van het bestuur en de vrijwilligers ligt het niet.

 

 


KvK: 72296860 IBAN: NL80RBRB0919483321 Postbus 2344 6201 DA Maastricht  info@second-time.nl